fredag 13 augusti 2010

Karros kaka

Här kommer receptet på den andra rödvinbärskakan som jag bakade häromdagen. I min receptbok heter den Karros kaka, eftersom jag bakade den första gången hemma hos Karro i Gärdal för massor av år sen. Har hängt med sedan dess. En toppenkaka som går att variera efter säsong och efter vad du har tillgång till.



Ingredienser
(Obs! Gör minst dubbel sats till långpanna)
2 ägg
1 ½ dl socker
1 ½ dl mjöl
ca 2 dl röda vinbär (eller tex blåbär, hallon, skurna rabarber, äppelbitar vända i kanel..)
Margarin
Farinsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker. Rör ner mjölet. Häll smeten i en pajform. Strö ut bären jämnt. Hyvla margarin med en osthyvel (skölj den i varmvatten mellan varven så går det lättare) och täck över hela smeten. Strö farinsocker över och grädda ca 30 min.

3 kommentarer:

  1. Den är jättegod!

    SvaraRadera
  2. Karro, Mickaelas syster?! Vi umgick när vi var små :) De bodde grannar med min farmor och farfar i Gärdal :D
    Sofie, Malmö

    SvaraRadera