tisdag 28 september 2010

Chokladfondue

En riktigt chokladklassiker som jag gör alldeles för sällan är chokladfondue. Den här gången testade jag att använda mörk choklad med mintsmak, men det går förstås att använda vilken choklad du vill. Allt som är gott är gott att doppa i, mina favoriter är banan, vindruva ,satsumas och sockerbitar (ni vet, såna där lösgodisar).


1 dl vispgrädde
200 gram choklad

Värm grädden försiktigt och rör ner chokladen i så att den smälter. Det får inte börja koka, för då kan det skära sig. Skär frukt och godis i lagom stora bitar och doppa!


Söta saker


 Chokladfondue är mitt bidrag till Söta sakers
utmaning 'Månadens sötsak',
som i september har temat Choklad.


Några andra av mina chokladiga favoriter är Lindas makalösa kladdkaka, Kladdiga chilicookies och Kladdiga cocosformar.

4 kommentarer:

  1. Emma! Jag blir mysig i hela själen när jag läser din blogg och tittar på dina underbara bilder!
    Succé nästa!
    Kram Pauline

    SvaraRadera
  2. Mmmm, så smarrigt! Fondue gör man alldeles för sällan tycker jag. Det som är så himla gott och enkelt att fixa!

    SvaraRadera
  3. Tack!! Ja det är så enkelt, men både lyxigt och gott! Tror att det blir höstens dessert här hemma. :)

    SvaraRadera
  4. tack för receptet!

    blir en efterrätt med kvalitet! :D :D :D :D

    SvaraRadera