lördag 26 februari 2011

Småkakor med vit choklad

Februaris Månadens sötsaks-utmaning har varit att baka något nygammalt. Alltså en en ny variant av en gammal klassiker (och sånt gillar ju jag). Mitt bidrag är en kaka som jag komponerade ihop för ett tag sedan. En klassisk mördegskaka som möter en amerikansk white chocholate chip cookie, skulle man kunna säga. Lagom stora men alldeles förträffligt goda!


200 g mjukt smör 
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
5 msk kakao
100 g vit choklad 

Mixa smör, socker och vaniljsocker med elvisp. Blanda in vetemjöl och kakao. Hacka chokladen och arbeta in för hand. Låt degen vila i kylskåpet en stund. Stjälp ut på mjölat bakbord, dela i fyra delar och rulla/kläm ihop till längder. Skär varje längd i 12 bitar och rulla till små bollar som du lägger på bakpappersklädda plåtar. Tryck till med en gaffel. Grädda 10-12 min på 175 grader. Låt svalna.


Söta saker




Småkakorna är mitt bidrag till Söta sakers
utmaning 'Månadens sötsak',
som i februari har temat Nygammalt.

6 kommentarer:

  1. Det där såg inte dumt ut! Och va kul att du var med i tidningen! Men med din fina blogg och dina härliga recept och allt fint pyssel är de inte speciellt konstigt. Hoppas att du har en härlig helg. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka sötnosar och tur att du påminde mig om Månadens sötsak. Kul med artikeln också. Tänk, jag hade hela tiden föreställt mig dig som blond men brunett går ju precis lika bra!

    SvaraRadera
  3. Det där såg chokladigt gott ut!
    Din blogg hamnar i min lista över favoriter!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Jsag blev verkligen fruktansvärt sugen på kakor nu!

    SvaraRadera
  5. Jag har provbakat och J blev helnöjd.
    Gott att hitta i frysen framöver. :)

    SvaraRadera