torsdag 24 februari 2011

Pepparkaksbollar med lingon

Tror att jag har gjort min godaste kakboll hittills. Slog ihop pepparkaksbollen med lingonbollen, och vet ni vad, de gifte sig alldeles perfekt! Tur att jag skulle ge bort dem, annars hade jag nog ätit upp varenda en.


Ungefär 18 kakbollar
Ett paket Ballerina pepparkaka
2 msk Philadelphiaost
2-3 msk lingon
100 gram vit choklad

Mixa kexen i matberedaren tills de är finfödelade. Rör ner Philadelphiaosten. Var försiktig så att massan inte blir för lös, ta hellre lite mindre Philadelphia istället. Du ska kunna göra bollar. Rör försiktigt ner lingonen, mosa dem bara lite lätt, så att det syns att det är riktiga lingon i! Rulla massan till bollar som du låter stelna i kylskåpet. Smält chokladen i micro eller över vattenbad. Doppa bollarna i chokladen och låt stelna.

6 kommentarer:

  1. Oh vad mycket gott du bjuder på i din blogg!! Jag får nog kolla om jag har något sött i skafferiet, för nu blev jag bra sugen!:)

    Kul att hitta hit via Mina Finaste!

    Återkommer!
    Mvh Milla

    SvaraRadera
  2. Men oj vad mycket smarriga saker du har producerat den sista tiden. Jag anar att du hamnat i en kreativ bakperiod. Dessa kakbollarna hade jag provat direkt om inte min matbererdare hade totalt motorhaveri. Helt klart dags att skaffa en ny.
    En fråga angående kakbollarna: tror du de fungerar att göra som kakklubbor?

    SvaraRadera
  3. Mmm jag fullkomligen älskar kakbollar, gott!

    SvaraRadera
  4. De ser jättegoda ut - Påminner lite om dessa jag bakade i julas :

    http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/julgodis-chokladoppade-pepparkakskulor.html

    Trevlig vecka


    / Jenny

    SvaraRadera